Happy Humans logo

26.05.2020

Zo gaat het goed, zo gaat het beter… op 1,5 meter

Geschreven door

Elke Haemelynck

Dat Covid-19 een stempel nalaat, is stilaan voor iedereen duidelijk. Van 10 weken thuiswerken al dan niet met kinderen, videocalls, mondmaskers in het openbaar en ontsmettingsgel aan de inkom van alle winkels. Het zijn maar een aantal zichtbare voorbeelden van wat Covid-19 teweegbracht.

Office Centricity is Over

Shopify laat zijn kantoren gesloten tot begin 2021. Alle medewerkers worden verwacht fully remote te werken. “Office Centricity is Over” zegt Tobi Lutke, CEO van Shopify. Met die keuze speelt Lutke, door Covid-19, in op het voelen van empathie voor de “digital by default”-generatie, zegt hij zelf. Mij doet het eerder wenkbrauwen fronsen. Meerdere onderzoeken tonen aan dan mensen andere mensen nodig hebben om zich goed te voelen. 40% van de respondenten uit een onderzoek van Etion (Check In – Jochanan Eynikel) rond wat werken betekent, toont aan dat mensen werken om andere mensen te ontmoeten en samen te werken. We hebben honger naar menselijk contact en het digitale luik kan deze honger niet volledig stillen.
Hoe voelen de werknemers van Shopify zich bij die beslissing van de CEO? Zou Lutke de moeite doen om het te bevragen? En met dié input aan de slag gaan?

De impact van langdurig thuiswerken

Lindsay en ik hebben ook heel wat gesprekken gehad met zowel werkgevers als werknemers tijdens de lockdown, één voor één aan het smachten naar sociale contacten op de werkvloer. In het begin was het best leuk, dat Zoomen, e-peritieven, digital challenges,… maar na 10 weken telt de overgrote meerderheid af om terug op de werkplek aan de slag te gaan. 

We zijn sociale wezens en houden van contact met anderen. Het gevoel er bij te horen is bijna even noodzakelijk als ademen. Het zit in onze natuur om ons te laten omringen door anderen. Sociale verbondenheid is een menselijke behoefte en essentieel voor ons welbevinden (Prof. Julianne Holt-Lunstad). Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek te vinden om te staven dat langdurig (verplicht) thuiswerken een impact heeft op het werkgeluk én het functioneren van iédereen in de organisatie. Niet alleen medewerkers, ook de werkgever! 
Natuurlijk is de mate van contact en de vorm ervan een individueel gegeven. De één houdt van om grote groepen om zich heen. De ander houdt meer van 1-1 contact.

Dat we door Covid-19 massaal digitaal gingen verbinden is een uniek gegeven. Velen waren een niet klaar voor, maar sprongen (ongewild) mee op de kar. 
 

Zo gaat het goed, zo gaat het beter op 1,5 meter

Dat we op 1,5 meter afstand moeten blijven, is zowat het “nieuwe normaal” geworden. Uit voorzorg om niet besmet te worden én om niet te besmetten, houden we afstand. Social distancing werd al snel hét woord van 2020. Echter vinden we physical distancing correcter. We gingen nét niet in sociaal isolement en maar goed ook dat we contact konden houden, al was het op 1,5 meter.

Beslis je om terug op te starten en de medewerkers naar het werk te laten komen?
Graag geven we nog enkele tips mee uit ons HR Herstelplan: een plan dat helpt bij de heropstart en hoe je werknemers hierbij begeleiden:

  • Bereid de terugkeer van medewerkers goed voor en communiceer op voorhand wat de nieuwe regels zijn, wat je verwacht.
  • Als je blijft inzetten op thuiswerk, blijf dan ook aandacht hebben voor virtuele opvolging.
  • Zorg voor een Corona Cockpit.
    Werk met een “core team” dat  de brug vormt & betrokkenheid creeërt voor werknemers.
    Zij kunnen werken rond topics (vb thuiswerk) en voorstellen suggereren aan jou.
  • Verzamel FAQ’s en publiceer ze.
    Verzamel alle gestelde vragen en publiceer ze met de antwoorden. Informeer medewerkers waar ze terecht kunnen bij vragen.
     Zo buffer je dat een vraag meerdere malen bij jou terechtkomt en verhoog je efficiëntie in communicatie.
  • Bevraag oprecht het emotionele, ook individueel
    ”Hoe gaat het met je?” is de meest belangrijke vraag op dit moment.

Nood aan een (online) klankbord in deze tijden? 
Happy Humans staat klaar om jou te helpen.

Contacteer Ons

 

Happy Humans logo

Delen?

Have a happy day, every day.