Algemene Voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN HAPPY HUMANS BV
- Adres zetel: Doolaegepark 13, te 9070 Heusden
- Ondernemingsnummer: 0711.919.622
- E-mail: elke@happyhumans.be
- Telefoon: +324 97 88 41 47
- Zaakvoerder: Elke Haemelynck
Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1 Alleen deze algemene voorwaarden, naast de eventuele bijzondere voorwaarden, zijn van toepassing op alle aanbiedingen afkomstig van Happy Humans.
1.2 Deze voorwaarden hebben voorrang op alle andere algemene en/of bijzondere voorwaarden. De opdrachtgever wordt geacht deze voorwaarden te kennen en onherroepelijk te aanvaarden door het aangaan van een samenwerking met Happy Humans en verzaakt hierbij uitdrukkelijk en volledig aan de toepasselijkheid van zijn/haar eigen algemene en/of bijzondere voorwaarden.
1.3 De laatste versie van deze algemene voorwaarden zijn te allen tijde consulteerbaar op de website van Happy Humans https://happyhumans.be/algemene-voorwaarden-consultancy-bevragingen
1.4 Afwijkingen van de algemene en/of bijzondere voorwaarden zijn slechts geldig indien uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen door partijen. Afwijkingen gelden enkel voor de specifieke opdracht en kunnen niet ingeroepen worden in het kader van een andere opdracht.
1.5 Indien enig beding, deel uitmakend van deze voorwaarden en/of de overeenkomst, nietig zou zijn, blijven de voorwaarden en de overeenkomst voor het overige in stand en zal het betrokken beding in overleg tussen partijen worden vervangen door een beding dat de bedoeling van het oorspronkelijke beding zoveel mogelijk benadert.
Artikel 2. Voorwerp
2.1 Happy Humans is een onderneming gespecialiseerd in HR-activiteiten. Meer concreet staat zij in voor medewerkersbevragingen, het opstellen van een HR-actieplan, HR-consultancy, … Happy Humans verschaft haar diensten in B2B-context.
2.2 De concreet uit te voeren opdracht zal nader omschreven worden in het voorstel tot samenwerking.
2.3 De opdracht van Happy Humans is een middelen-verbintenis.
Artikel 3. Voorstel tot samenwerking
3.1 Een voorstel tot samenwerking van Happy Humans is, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, 30 dagen geldig. Dergelijk voorstel tot samenwerking is steeds vrijblijvend.
3.2 De aanvang en duur van de samenwerking wordt indicatief omschreven in het voorstel tot samenwerking.
3.3 Opdrachten zijn pas definitief nadat ze uitdrukkelijk door Happy Humans zijn aanvaard per e-mail.
3.4 De prijzen vermeld in het voorstel tot samenwerking zijn een indicatie op basis van de vermoedelijke diensten. Het gaat in het voorstel tot samenwerking om een eerste inschatting naar best vermogen op basis van de op dat moment gekende gegevens.
3.5 Aanpassingen van het voorstel tot samenwerking zullen steeds door alle partijen uitdrukkelijk bevestigd moeten worden. Aanpassingen van het voorstel tot samenwerking en de opdracht kunnen een invloed hebben op de vooropgestelde prijs.
3.6 Rapportageprocedure: Definitieve rapporten betreffende de medewerkersbevraging worden uitsluitend aan opdrachtgever bezorgd na afloop van de officiële rapportage meeting met de aangewezen projectmanager van opdrachtnemer. Deze procedure waarborgt een correcte toelichting van de bevindingen, interpretatie van de resultaten en adequate overdracht van aanbevelingen. Opdrachtgever ontvangt geen voorlopige of definitieve rapporten voorafgaand aan deze rapportage meeting.
Artikel 4. Prijsopgave
4.1 De tussen de partijen gehanteerde prijs wordt uiteengezet in het voorstel tot samenwerking. Vanaf de ondertekening van het voorstel tot samenwerking verklaart de opdrachtgever zich akkoord met de in de het voorstel tot samenwerking opgegeven prijzen. De prijzen kunnen ofwel een totaalprijs per project betreffen ofwel een uurtarief bij consultancy-opdrachten.
4.2 Alle diensten die niet zijn opgenomen in het voorstel tot samenwerking zijn meerwerken en worden aangerekend aan een uurtarief, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in een bijkomend voorstel tot samenwerking.
4.3 Indien Happy Humans instaat voor een consultancy-opdracht en kosten dient te maken in het kader van de samenwerking, zal de opdrachtgever instaan voor deze onkosten van zodra Happy Humans hier het nodige bewijs van kan voorleggen. De opdrachtgever zal de door Happy Humans reëel gemaakte kosten (bv. verblijfskosten, vervoerskosten, …) vergoeden, tenzij partijen uitdrukkelijk een forfait overeenkomen om deze onkosten te vergoeden.
4.4 Indien Happy Humans zich verplaatst op locatie naar de opdrachtgever kan zij een verplaatsingsvergoeding aanrekenen van 0,50 EUR per kilometer, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De afstand wordt berekend vanaf de zetel van Happy Humans tot de locatie van de opdrachtgever of de locatie waar de opdracht zal doorgaan.
4.5 De prijzen van Happy Humans zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
4.6 De prijsopgave uit het voorstel tot samenwerking kan wijzigingen ondergaan door een onvoorziene verandering in de opdracht. In dat geval zal deze wijziging voorafgaandelijk aan de opdrachtgever ter kennis worden gebracht. De opdrachtgever zal per e-mail bevestigen dat hij/zij akkoord is met de prijsstijging.
4.7 De prijs in het voorstel tot samenwerking is een indicatie, zonder rekening te houden met eventuele evoluties op de markt. De prijs kan wijzigingen ondergaan door elementen onafhankelijk van de wil van Happy Humans. Happy Humans heeft te allen tijde het recht om de prijzen aan te passen indien dit nodig zou zijn om eigen kosten te compenseren, met inbegrip van, maar niet beperkt tot: (i) een prijsstijging van de grondstoffen, goederen of diensten nodig om de goederen te produceren alsook een stijging van de prijs van eigen leveranciers m.b.t. goederen en/of diensten die Happy Humans aan de opdrachtgever moeten leveren; (ii) veranderingen in het type, het ontwerp, de kwaliteit, de verpakkings-, verzendings- en leveringswijzen of andere specificaties met betrekking tot de goederen/diensten in de offerte of de orderbevestiging; (iii) volumetekorten en (iv) onverwachte gebeurtenissen waarover Happy Humans redelijkerwijze geen controle heeft en die de uitvoering van de overeenkomst bemoeilijkt.
4.8 Tussen het moment van ondertekening van het voorstel tot samenwerking door partijen en datum van de uitvoering van de opdracht kan de oorspronkelijk overeengekomen prijs herzien worden op basis van volgende prijsindexeringsformule:
P= p {a+b (S/s) + c(I/i)}
P= De nieuwe prijs
p= De oorspronkelijke prijs voorzien in de offerte
a= Het percentage van de prijs dat niet voor herziening in aanmerking komt (a=0,20)
b= Het percentage van de arbeidskosten in de totale prijs
S= De nieuwe loonindex
s= De oorspronkelijke loonindex
c= Het percentage van de materiaalkosten in de totale prijs
l= De nieuwe materiaalindex
i= De oorspronkelijke materiaalindex.
a+b+c= 1
4.9 De opdracht wordt uitgevoerd vanaf ontvangst van een voorschot van 50% op de totaalprijs, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in het voorstel tot samenwerking. Van zodra het voorstel tot samenwerking ondertekend werd door de opdrachtgever en het voorschot betaald is, zal Happy Humans haar diensten aanvatten. De tweede schijf van 50% wordt gefactureerd na bespreking van het actieplan.
Artikel 5. Facturatie
5.1 Facturatie zal elektronisch worden doorgestuurd naar de opdrachtgever. Alle facturen zijn betaalbaar via overschrijving op bankrekening van Happy Humans, zijnde BE67 7360 5536 0287 met vermelding van het factuurnummer.
5.2 De facturen zijn betaalbaar binnen 15 dagen na factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
5.3 Elke niet-betaalde factuur brengt vanaf de vervaldag, van rechtswege en zonder aanmaning, een verwijlinterest op van 15% per jaar op het factuurbedrag incl. BTW, zelfs indien een termijn van respijt wordt toegekend.
5.4 In hetzelfde geval is eveneens een forfaitaire schadevergoeding van 12% van de factuur ter dekking van de buitengerechtelijke inningskost verschuldigd, met een minimum van 125,00 EUR, onverminderd de kosten van gebeurlijke inning of eventuele gerechtskosten die aan Happy Humans toekomen.
5.5 Indien er verschillende openstaande facturen zijn, zal de forfaitaire schadevergoeding op elk van de facturen verschuldigd zijn.
5.6 Laattijdige betaling van één factuur zal tot gevolg hebben dat niet alleen alle diensten van Happy Humans worden opgeschort, maar ook alle openstaande facturen worden onmiddellijk en voor het geheel opeisbaar.
Artikel 6. Annulatie of vroegtijdige stopzetting
6.1 Wanneer de opdrachtgever een verstrekte opdracht annuleert, dient deze alsnog 30% van de volledige overeengekomen vergoeding te betalen aan Happy Humans, evenals alle bijkomende kosten die tot op dat moment werden gemaakt door Happy Humans.
6.2 Bij het vroegtijdig stopzetten van de opdracht door de opdrachtgever, na goedkeuring van het voorstel tot samenwerking en nadat de opdracht reeds werd aangevat, zal Happy Humans een forfaitaire schadevergoeding kunnen vorderen van 40% van het totaal overeengekomen bedrag, bovenop de reeds gepresteerde diensten.
6.3 Happy Humans behoudt zich het recht voor een hogere schadevergoeding te vorderen op basis van de effectieve schade die zij zou lijden door annulatie of vroegtijdige beëindiging van de opdracht door toedoen van de opdrachtgever.
6.4 De reeds betaalde voorschotten blijven verworven door Happy Humans.
Artikel 7. Termijnen
7.1 De door Happy Humans vooropgestelde uitvoeringstermijnen verbinden Happy Humans niet, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Happy Humans kan nooit aansprakelijk worden gehouden door de opdrachtgever in geval van laattijdige uitvoering.
7.2 De laattijdige uitvoering kan nooit enig recht op schadevergoeding doen ontstaan, evenmin een recht op uitstel van de betalingsverplichtingen of de ontbinding van de overeenkomst.
Artikel 8. Samenwerking met derden
8.1 Happy Humans behoudt zich het recht voor om in het kader van haar opdracht samen te werken met derden of onderaannemers.
8.2 Happy Humans zal enkel met onderaannemers werken waarvan zij de kwaliteit te allen tijde kan garanderen. Happy Humans zal deze kwaliteit inschatten naar best vermogen op basis van de op dat moment gekende gegevens.
8.3 Happy Humans zal haar onderaannemers op hun verantwoordelijkheden wijzen, specifiek wat betreft timing. Happy Humans kan echter niet aansprakelijk worden gesteld indien haar onderaannemers deze timing niet correct naleven.
8.4 De kosten die voortvloeien uit de samenwerking met derden, zijn in principe eveneens opgenomen in het voorstel tot samenwerking, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
Artikel 9. GDPR en privacy
9.1 De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt van de andere partij, mag deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.
9.2 Happy Humans hecht veel belang aan de bescherming van persoonsgegevens. In het kader van de samenwerking tussen partijen is het mogelijk dat persoonsgegevens worden verwerkt voor doeleinden vermeld in de overeenkomst of offerte.
9.3 Persoonsgegevens zullen alleen verwerkt worden als dit voortvloeit uit de uitvoering van de overeenkomst. Als de persoonsgegevens verwerkt worden voor andere doeleinden, zal dit gebaseerd worden op een andere rechtsgrond overeenkomstig artikel 6 GDPR.
9.4 Waarborging anonimiteit:
Ter bescherming van de anonimiteit van deelnemers aan de medewerkersbevraging verbindt opdrachtnemer zich ertoe om geen overzicht van de individuele antwoorden op open vragen uit de bevraging aan opdrachtgever te verstrekken. Deze maatregel waarborgt dat de identiteit van respondenten niet herleidbaar is via hun specifieke tekstuele reacties. Uitsluitend geaggregeerde en geanonimiseerde analyses van de open vragen worden opgenomen in de rapportage, waarbij individuele antwoorden niet als zodanig herkenbaar of traceerbaar zijn.
Artikel 10.Intellectuele eigendomsrechten
10.1 Alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan in het kader van de uitvoering van de overeenkomst, zijn en blijven exclusieve eigendom van Happy Humans, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
10.2 Elk gebruik van deze intellectuele eigendomsrechten door de opdrachtgever of derden vereist de voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van Happy Humans.
Artikel 11.Eigendomsvoorbehoud
Happy Humans blijft, in afwijking van artikel 1583 Oud BW, eigenaar van alle geleverde of nog te leveren zaken die zij aan de opdrachtgever bezorgt, totdat de prijs van deze zaken volledig is betaald. Dit eigendomsvoorbehoud doet geen afbreuk aan de risico-overdracht.
Artikel 12.Overmacht
12.1 Overmacht is elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hinderpaal vormt voor de normale uitvoering van de verplichtingen van Happy Humans en die haar dwingt haar diensten tijdelijk of definitief stop te zetten.
12.2 In geval van een overmachtssituatie waardoor Happy Humans niet meer aan haar contractuele verplichtingen ten aanzien van de opdrachtgever kan voldoen, worden deze verplichtingen opgeschort totdat Happy Humans alsnog in staat is om aan haar verplichtingen te voldoen, zonder dat Happy Humans hierdoor in verzuim raakt ten aanzien van de nakoming van die verplichtingen en zonder dat Happy Humans tot enige schadevergoeding gehouden kan worden.
12.3 Indien Happy Humans gedurende meer dan één maand de overeenkomst niet kan uitvoeren, zullen partijen met elkaar overleggen aangaande de toekomstige uitvoering van de samenwerking. Indien niet tot een vergelijk kan worden gekomen zal elk van de partijen de mogelijkheid hebben de overeenkomst te beëindigen, zonder inachtname van een opzeggingstermijn of -vergoeding.
12.4 De beëindiging zal aan de andere partij ter kennis gebracht worden met een aangetekende brief. Teneinde zich geldig op de beëindiging wegens overmacht te kunnen beroepen, dient de aangetekende brief verzonden te worden binnen de twee werkdagen nadat er zekerheid bestaat omtrent het bestaan van de overmacht.
12.5 De vergoeding voor alle reeds door Happy Humans geleverde prestaties en gemaakte kosten tot aan de stopzetting van de samenwerking wegens overmacht zullen opeisbaar zijn.
Artikel 13.Einde overeenkomst
13.1 Naast beëindiging van rechtswege door voltooiing van de samenwerking, kan de samenwerking te allen tijde beëindigd worden in onderling overleg tussen partijen.
13.2 Elke partij kan de overeenkomst beëindigen mits inachtname van een opzeggingstermijn van één maand, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
13.3 Elke partij kan tevens de overeenkomst zonder opzeggingstermijn of -vergoeding beëindigen wanneer uitzonderlijke omstandigheden of ernstige tekortkomingen elke verdere professionele samenwerking tussen partijen definitief onmogelijk maken.
13.4 Wanneer van Happy Humans niet kan verlangd worden dat ze haar opdracht verderzet, omwille van omstandigheden onafhankelijk van haar wil, heeft Happy Humans het recht de opdracht te beëindigen, zonder dat ze tot enige schadevergoeding is gehouden of een opzeggingstermijn dient te respecteren.
Artikel 14.Aansprakelijkheid
14.1 Happy Humans is verantwoordelijk voor de uitvoering van de overeengekomen opdracht. Happy Humans draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen of fouten van derden, ze is slechts verantwoordelijk voor eigen fouten.
14.2 In het geval er sprake is van schade, kan deze schade geen aanleiding geven tot een opschorting van de betaling of niet-betaling van de facturen van Happy Humans door de opdrachtgever. Schuldvergelijking met het bedrag van de factuur is uitgesloten.
14.3 Happy Humans is slechts aansprakelijk voor directe schade veroorzaakt door haar eigen handelen of dat van haar aangestelden dat resulteert uit een zware fout of miskenning van een essentiële verplichting van de Overeenkomst. Happy Humans kan in geen geval aansprakelijk zijn voor eventuele indirecte schade of voor lichte fouten begaan door haarzelf of haar aangestelden.
14.4 Schade als gevolg van onjuiste, onvolledige of niet-tijdig ontvangen informatie van de opdrachtgever, valt steeds onder de eigen verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.
14.5 Schade als gevolg van een handeling van Happy Humans op verzoek of met goedkeuring van de opdrachtgever valt steeds volledig onder de aansprakelijkheid van de opdrachtgever.
14.6 De schade waarvoor Happy Humans aansprakelijk zou kunnen zijn, kan nooit hoger zijn dan de waarde van de overeenkomst.
14.7 Happy Humans heeft een beroepsaansprakelijkheids-verzekering afgesloten ten einde haar aansprakelijkheid correct af te dekken.
Artikel 15.Betwistingen
15.1 De opdrachtgever moeten zijn klachten met betrekking tot de geleverde diensten, goederen en/of facturen per e-mail, met aanduiding van de redenen van protest, kenbaar maken aan Happy Humans binnen respectievelijk 8 dagen na vaststelling van deze klacht of na de factuurdatum.
15.2 De klachten moeten duidelijk omschreven zijn, zodat Happy Humans de nodige stappen kan ondernemen om klachten te verhelpen voor zover deze gegrond zijn.
15.3 Bij gebrek aan klachten wordt de opdrachtgever geacht de geleverde diensten, goederen en overgemaakte facturen te aanvaarden. Klachten schorsen de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet.
15.4 Eventuele geschillen worden beslecht door de rechtbanken van het arrondissement waar Happy Humans haar zetel heeft.
15.5 Uitsluitend het Belgisch recht is van toepassing.
***
Versie augustus 2024