Creëer een authentiek verhaal voor potentiële kandidaten
Hoe creëer je nu een employer brand en wat is dat allemaal met de EVP’s tegenwoordig. Wel, ik leg het je met veel plezier uit in dit blogartikel.
Ondanks velen dachten dat ‘the war on talent’ slechts een buzzword was, bewijst de realiteit dat de strijd heviger is dan ooit. Ieder bedrijf heeft EVP’s en een employer brand en als je daar vandaag niet mee bezig bent, dan begrijp ik de paniek voor 100%.
Maar hoe creëer je nu een employer brand en wat is dat allemaal met de EVP’s tegenwoordig. Wel, ik leg het je met veel plezier uit.
EVP’s, of Employer Value Propositions, geeft aan wat jij als werkgever aan toekomstige (medewerkers) te bieden hebt. Wat is de werkgeversmeerwaarde?
Door kern-EVP’s te bepalen, maak je een authentieke mix die de juiste kandidaten aanspreekt om met jou in gesprek te gaan. Door te weten wie je bent, maak je het ook gemakkelijker om talent te enthousiasmeren om voor jou te komen werken.
Hoe bepaal ik mijn EVP’s?
Dit kan je niet doen vanop jouw bureaustoel of in de zetel. Dit vergt grondig onderzoek, samen met medewerkers die reeds werken in de onderneming. Aan de hand van workshops en vraagstelling kom je tot duidelijke EVP’s gelinkt aan één van de volgende grote onderdelen:
- Inhoud van het werk
- Organisatie
- Carrièremogelijkheden
- Mensen
- Arbeidsvoorwaarden
Deze vijf criteria gaan zowel in op functionele-, economische- als psychologische aspecten en leggen het fundament voor je EVP. Het belang van de criteria verschilt echter erg per doelgroep, waardoor je EVP per doelgroep een eigen nuance kan krijgen. Starters hechten bijvoorbeeld een grote waarde aan carrièremogelijkheden.
Amerikaanse EVP’s
In Amerika worden EVP’s vaak vertaald in een missie naar werknemers toe. Enkele mooie voorbeelden die kunnen inspireren:
HubSpot: “We’re building a company people love. A company that will stand the test of time, so we invest in our people and optimize for your long-term happiness.”
L’Oreal: “Lead the future of Beauty. When you love your work and the people you work with, amazing things can happen.”
Shopify: “We’re Shopify. Our mission is to make commerce better for everyone – but we’re not the workplace for everyone. We thrive on change, operate on trust, and leverage the diverse perspectives of people on our team in everything we do. We solve problems at a rapid pace. In short, we get shit done.”
Google: “Do cool things that matter.”
Create a good story
De EVP’s omzetten in een duidelijk verhaal, een aantrekkelijke vacature en passend beeldmateriaal (foto en video) is de volgende stap. (Lees ook eens het artikel van Bataljon over hoe je de war on talent kan winnen met recruitment video)
Als dit allemaal naadloos bij elkaar aansluit, kan je je branding op de juiste dragers plaatsen. Ook hier moet goed over nagedacht worden. Welke kanalen spreken jouw doelgroep aan? Waar bevinden ze zich regelmatig en welke websites bezoeken ze? Heb je dit allemaal in kaart gebracht? Dan ben ik ervan overtuigd dat de juiste kandidaten de weg zullen vinden naar jou, als potentiële nieuwe werkgever!
Tot slot: een duidelijke employer brand zorgt voor een positief sneeuwbaleffect! Onderzoek toont aan dat een goede employer brand zorgt voor kwalitatievere instroom, hogere retentiecijfers, lagere absenteïsmecijfers én meer tevreden klanten!